QG18DE
The 1.8 L (1769 cc) QG18DE was designed for Nissan by Aichi Machine Industry, Japan. It is manufactured both in Japan and the Mexican city of Aguascalientes. Bore is 80 mm (3.1 in) and stroke is 88 mm (3.5 in). The engine is tuned to achieve most of its torque at low revs at the expense of raw power at high revs making the engine very responsive in day to day driving. It has a cast iron engine block and aluminum DOHC cylinder head. It uses MPI fuel injection, and features forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a cast aluminum intake manifold. It also features N-VCT (Nissan's Variable valve Timing Control technology).
Specifications
Displacement - 1.8 liters (1769 cc)
Layout - DOHC Inline-4 (Straight-4) with VVT tech (called NVTC).
Valves - 16, 4 for each cylinder
Power - 126 hp (94 kW) @ 6000 rpm
Torque - 129 lb·ft (175 N·m) @ 2400 rpm
Redline - 6500 rpm
Fuel Delivery System - electronic fuel injection
Fuel compression ratio - 9.5:1
QG18DE ma blok cylindrów wykonany z żeliwa oraz aluminiową głowicę. W silniku tym nie zastosowano tulei cylindrowych. Oznacza to, że w przypadku owalizacji cylindrów nie pozostaje nic innego jak wymieniać blok. Dlaczego nie szlifować i nie wstawić tulei cylindrowych? Grubość ścianki między środkowymi cylindrami wynosi około 5 mm. Biorąc pod uwagę że maksymalny nadwymiar średnicy tłoka wynosi +1 mm, zostaje ścianka grubości 3 mm... Nie było to mądre posunięcie ze strony konstruktorów, pewnie dlatego że to miał być zwykły budżetowy niczym nie wyróżniający się silnik.
Jednak zanim postawisz na QG kreskę zwróć uwagę na materiał z jakiego wykonany jest blok: jest to żeliwo. Żeby zrozumieć o co mi chodzi przyjrzyj się własnościom żeliwa:
ŻELIWA – są to odlewnicze stopy żelaza z węglem ( i innymi pierwiastkami ) o wysokiej jego zawartości do 2%, wytapiane w żeliwiaku lub piecu elektrycznym. Otrzymuje się je w wyniku wtórnego przetopu surówki, złomu i dodatków. Żeliwo należy do najpowszechniej stosowanych tworzyw na odlewy stosowane w przemyśle maszynowym oraz do wykonania wyrobów powszechnego użytku. Do najważniejszych zalet żeliwa należą:
Niska cena.
Łatwość nadania kształtów (lejność).
Dobra obrabialność.
Duża obrabialność.
Duża zdolność do tłumienia drgań.
Brak naprężeń.
Niewrażliwość na działanie karbu i częste zmiany kształtu.
Duża stałość wymiarów.
Duża odporność na ścieranie.
Skok 88mm wobec średnicy tłoka 81mm mówi sam za siebie: ten silnik nigdy nie będzie kręcił się tak chętnie jak "kwadratowy" SR20DE (średnica tłoka x skok: 86mm x 86mm)... W przypadku QG18DE funkcjonuje jeszcze podział tzw. Series 1 i Series 2. Różnica jest taka, że Series 1 miał dwie sondy lambda a Series 2 cztery sondy. Jak widać silnik produkowany był zarówno w Japonii jak i Meksyku.
Warto przyjrzeć się korobowodom. Pomimo że ich konstrukcja wygląda na filigranową, wytrzymuje spokojnie 9.5 PSI (0.65 bar) doładowania jak potwierdził projekt gościa z Australii i UK. UWAGA: samochody te jeżdżą bezawaryjnie od kilku lat, bo strojone są rozsądnie a nie do zabicia silnika jak to mają w zwyczaju niektórzy "ciuningowcy"... Uzyskanie mocy 180PS w tym z pozoru "śmieciowym" silniku, czy to przez kompresor czy to przez turbo bez wymiany wnętrzności jest jak najbardziej możliwe. Filmik z hamowni uturbionego auto znajdziecie np TUTAJ
mam pytanie, napisz jak przyspieszyc zaplon w tym silniku???mam taki sam silnik i nie wiem jak to zrobic !
OdpowiedzUsuń